Wandelen en afslanken. Deel 3: Sven Ornelis

Laatst kreeg ik een mooi compliment. “Wauw, je bent precies vermagerd, je ziet er goed uit.” Het is lente , iedereen wil er goed uitzien : was mijn antwoord. Maar begin dit jaar beloofde ik inderdaad iets te doen aan mijn gewicht. Ik woog toen – vooral door mijn Bourgondisch luilekkerleven – iets meer dan 100 kilo. Veel te dik, ver boven de normale BMI waarde. Ik kon bij wijze van spreken nog amper mijn schoenveters dichtknopen zonder te hijgen. Zelf de trap oplopen was bij sommige momenten vrij lastig.

Sven Ornelis mijn drijfkracht

Toevallig leerde ik werk gerelateerd Sven Ornelis kennen. De bekende radio DJ had enkele jaren geleden precies hetzelfde doorlopen. Het voelde niet lekker aan, het bleef vaak bij te vettig eten, te weinig conditie, onvoldoende beweging. Van vandaag op morgen maakte hij de klik. Hij besliste het heft in eigen handen te nemen en begon te wandelen. Stap voor stap: sommige dagen slechts enkele honderden meters, de andere dag een halve marathon. Met behoorlijk succes en vooral heel veel doorzettingsvermogen. Acht maanden later woog Sven Ornelis bijna 40 kilo minder.

De gesprekken met Sven vormden destijds de drijfkracht om iets aan mijn gewicht te doen. Ik kijk op naar Sven. Vier maanden verder weeg ik inmiddels acht kilo minder. Nog veraf van mijn streefgewicht. En in alle eerlijkheid momenteel zit ik in een fase van balanceren. Waar in het begin de kilo’s vrij snel afvielen, vertoef ik nu in een schommelperiode. Het gaat wat moeilijker door bepaalde omstandigheden met andere woorden. Maar ik geef niet op … wondertrucjes om te vermageren bestaan niet laat dit duidelijk zijn. Alleen een perfecte combinatie tussen gezond leven, eten en zoveel als mogelijk gaan wandelen is de boodschap.

Graag deel ik met jullie mijn vijf belangrijkste aanpakregels. Trucjes die bij mij echt wel helpen om die paar kilootjes teveel eraf te krijgen.

Wandelen is de boodschap
Wandelen, wandelen , wandelen … het lijkt makkelijker gezegd dan gedaan. In je zetel of achter je computer blijven zitten is echter geen optie. Met een beetje goodwill kan iedereen het. Je hoeft alleen je linkervoet voor je rechtervoet te plaatsen. Beginnen met een paar kilometer en stelselmatig je afstand opbouwen. Volhouden is de boodschap , gebruik desnoods de trainingsschema’s van Wandelsport Vlaanderen. En geloof me: de enkele uurtjes wandelen per week helpen je echt wel afvallen.

8339034555_e2d703d738_b
Al het leven bestaat grotendeels uit water © Visualhunt

Water
Je leest het goed: WATER en geen PATER. Ja, een biertje of wijntje lust ik, maar de laatste maanden drink ik stelselmatig ook meer water. En water drinken helpt je wel degelijk met af te vallen. Zet gewoon naast je op kantoor altijd een fles water . Je hebt zo een liter water gedronken.

food-fruits-cereals-breakfast
Als ontbijt vormt granola een uitstekend alternatief © Visualhunt

Eet gezond
Met alleen wandelen en iedere avond een vettig pak friet of pizza te eten kom je er niet! Om af te vallen moet je een evenwicht vinden tussen wandelen en gezond eten. Sven Ornelis is een foodgoeroe … zijn kookboek “Would be chef “ en deze van Sandra Bekkari liggen steevast binnen handbereik. Veel groenten, vis en mager vlees maken voortaan deel uit van onze kookkunst. Als ontbijt werd de traditionele boterham met choco verbannen. Zelfgemaakte granola, boekweitpannenkoeken of gezonde wafels op basis van havermout maken deel uit van het ochtendritueel.

bar-of-chocolate-in-croissant.jpg
Af en toe eens zot doen en je verwennen © Visualhunt

Laat je af en toe verwennen
Wees gerust met mate drink ik nog een lekker glas wijn of één van de prachtige Belgische bieren dat ons land rijk is. Je af en toe verwennen met een lekker etentje in je geliefd restaurant is absoluut geen zonde. Zolang je niet iedere dag teruggrijpt naar het vettig pak friet of pizza. Een combinatie van gezonde voeding in de week en één dag eens zot doen … zal ervoor zorgen dat je kan volhouden.

Het compliment
Volharden, bovenal volhouden om te gaan wandelen is de boodschap. Weet, er is geen slecht weer om te gaan wandelen, alleen slechte kledij. Maar als je volhoudt net als mezelf zal je complimentjes krijgen. En verdorie dat doet deugd hoor. Beetje bij beetje zie ik mijn weegschaal dichter bij mijn streefdoel komen. Dé stimulans om niet op te geven en te blijven wandelen.

Tekst : Stefaan Bailleur  Foto’s : Visualhunt

Volg me verder op Instagram, Facebook en Twitter voor je dagelijkse portie wandelverhaal.

Gerelateerde wandelverhalen

One thought on “Wandelen en afslanken. Deel 3: Sven Ornelis

  1. Bedankt voor het volgen van mijn blog.Inderdaad water drinken doet je gewicht verliezen en samen met wandelen krijgt men zijn gewicht onder controle.Ik wandel zelf heel wat af en voel er me goed bij.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: