600.000 beeldjes vormen gigantisch landschap art CWRM

Het provinciaal domein de Palingbeek wordt deze dagen druk bezocht.  Daar is slechts één reden voor: de gigantische landschap art installatie “ Coming World Remember Me – CWRM “, van kunstenaar Koen Vanmechelen en curator Jan Moeyart (vzw kunst).   Het project werd georganiseerd in opdracht van de provincie West-Vlaanderen. 600.000 beeldjes strekken zich uit over het niemandsland en de Ieperse frontzone van The Bluff, een van de meest bevochten plekken van de Eerste Wereldoorlog.  Nog tot 11 november 2018 symboliseert elk beeldje één van de slachtoffers die in België het leven liet tijdens de Groote Oorlog.

Het oorlogsverleden

Het zien van het indrukwekkend herdenkingslandschap stond al enige tijd op onze bucketlist.  Na ons bezoek kunnen we slechts een ding concluderen:   je moet de CWRM gezien hebben! Doe zoals ons en combineer  je uitje met een wandeling door het 240ha groot provinciaal domein.  Talrijke wandelpaden en het wandelnetwerk Ieperboog ontsluiten zich langsheen het Molenbos, de Vierlingen en de Oude Vaart.  Daarnaast vormt het instappunt Zuid de toegangspoort voor een wandeling langsheen het unieke oorlogslandschap van The Bluff, het Molenbos, de immense kratersite Caterpillar en de beroemde site van Hill 60.  Poelen en moerassen, oud en jong bos, boomgaarden en bloemrijke graslanden, ligweiden of een speelplein wisselen elkaar af.  Weet dat deze wandeluitstap ook kinderen zal boeien.

DSC_0645

Ieperiaanse klei

Onderweg sta je steevast stil bij het turbulente verhaal van de Oude Vaart en de dramatische oorlogsgeschiedenis in en om het domein.  De Ieperiaanse kleigrond speelt er telkens een voorname rol, zo ook bij de 600.000 herinneringsbeeldjes.  Gemaakt uit dezelfde klei, verwijzen ze naar de Westhoek ondergrond en de herinnering aan 100 jaar geleden.  Net als bakstenen werden de beeldjes gebakken in vuur.  Vuur dat hen sterk maakt, maar tegelijk ook zeer vernietigend werkt. Zoals, die bewuste 7 juni 1917 toen de grond in de ruime omgeving van The Bluff beefde als nooit tevoren. De mijnenslag van Mesen zou een kentering vormen in het verdere verloop van een uitzichtloze oorlog die al meer dan drie jaar duurde.  Beide frontlijnen lagen op amper 150 meter van elkaar verwijderd in een niemandsland.

20180415_161658
land-art-installatie van kunstenaar Koen Vanmechelen

600.000 beeldjes – 600.000 namen

Bij het bereiken van het “niemandsland” –  de plaats waar exact honderd jaar geleden, vier jaar lang, oorlog dagelijks leed vormde – worden we overmand door een kippenvelmoment. Het lijken wel allemaal ineengedoken kleine mensjes, met hun hoofd tussen de schouders en met de armen rond hun benen.  Ze lijken bang te zijn voor de oorlog in het verleden, het heden en de toekomst. Maar gelijktijdig vormen ze met gekromde rug een massaal menselijk schild in de vorm van de Pangae, het supercontinent waaruit de huidige wereld ontstaan is. Hoewel alle beeldjes met dezelfde gietvorm zijn gemaakt, valt het op dat sommigen een eigen toets hebben.  We bemerken er zelf eentje met een leuk gezichtje, net een lachende smiley.  De  beeldjes staan er in schril contrast met een reusachtig ei van beton omringd door een massa kleinere beeldjes.

Dog tags

Bij elk beeldje past tevens een dog tag, te vinden in een grote doorkijkkast nabij het instappunt Zuid. De frontsoldaten dienden het naamplaatje altijd bij zich te hebben om hen makkelijk te kunnen identificeren.  Op elk plaatje staat de naam van een oorlogsslachtoffer naast de naam van de maker. Na 11 november zullen ze een plaatsje vinden in het sculptuur Remember Me.  Het kunstwerk stelt een bronzen ei voor met een glazen breuklijn, symbolisch wordt het beschermd door een nest van bronzen kippenklauwen.

_DSC4132-ok

Na je bezoek aan de CWRM beeldjes kan je de wandeling uitbreiden met een poëzieparcours langs het vlonderpad van de The Bluff. Onderweg kom je voorbij tien gedichten uit de bundel Dode Paarden Dode Dichters/Dead Horses Dead Poets , een werk van de Vlaamse dichter Willy Verhegghe. Vanop een uitkijkbrug krijg je nog een laatste zicht op de indrukwekkende landscape art-installatie, waarna je wandelt eindigt ter hoogte van de Cosmogolem.   Het houten reusachtig sculptuur stelt een wereldreiziger voor die met open blik tegemoet treedt, en alwaar de bezoekers een boodschap kunnen nalaten op de plaats van zijn hart.

© Tekst & foto’s Stefaan Bailleur

Deze diashow vereist JavaScript.

Volg ons verder op Instagram, Facebook en Twitter voor je dagelijkse portie wandelverhaal.

 

 

 

2 thoughts on “600.000 beeldjes vormen gigantisch landschap art CWRM

  1. Beste Stef,

    Dank je wel voor je bijzonder enthousiaste post over ons project ComingWorldRememberMe!
    Kan je wel in de tekst nog toevoegen dat het om een land-art-installatie van kunstenaar Koen Vanmechelen en curator Jan Moeyaert (vzwkunst) gaat en dat wij het project organiseerden in opdracht van de provincie West-Vlaanderen?
    Ook bij de foto’s zou er een vermelding moeten komen van de kunstenaar, aangezien het werk zijn ‘artistieke eigendom’ is.
    Als het voor jou lukt om deze aanpassingen te doen, dan deel ik de post graag op onze facebook pagina.

    groeten,
    Lieselotte

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

%d bloggers liken dit: